zaterdag 14 maart 2009

It's Purim time!

Enkele dagen terug was het Purim. Voor de atheïsten, christenen of andersgelovigen alhier, dat is dus een Joodse feestdag. Purim/poerim is de dag dat wordt herdacht dat Koningin Esther ternauwernood het Joodse volk van uitroeiing wist te redden. Nu zal ik jullie niet vermoeien met het hele verhaal, maar kort door de bocht komt het neer op het volgende. Haman (een Perzische antisemiet) was een complot aan het smeden om alle Joden te doden. Mordechai (een oom van Esther) kwam achter dit complot en vertelde het aan Esther. Als koningin wist zij de Perzische koning te overtuigen om dit te doen voorkomen. Zo geschiedde, Haman werd gestopt en kwam te overlijden en het Joodse volk leefde nog lang en gelukkig (nouja, in ieder geval voor even). De Joodse geschiedenis is niet bepaald maneschijn en de geur van rozen.

Doomsday werd al met al voorkomen en dus was er wat te vieren. In het Manhattan Penthouse op 5th Avenue was dan ook een Purim Party. Eerst werd door de rabbijn het Purim verhaal voorgelezen uit het boek van Esther. Dat gebeurt dus in het Hebreeuws en op een zangerige wijze, en bij iedere vermelding van de naam 'Haman' wordt er luid lawaai gemaakt door ons de toehoorders, al dan niet middels gebruik van een 'Purim gragger'. Na dit verhaalvertel moment was het de beurt aan het drinken van drank, het eten van eten en bovenal het verorberen van 'Hamantaschen'. Dat zijn driehoekige zanddeeg koekjes met daarin chocolade, dadels of ander spul. Ohja, op een Purim party draag je een masker zoals te zien op de foto's.

Na het voorlezen volgde de open bar (dan bedoel ik dus gratis) met allerlei soorten drank(jes). Vanzelfsprekend resulteerde dit al snel in één van de vele levendige feestjes die ik hier tot nu toe heb mogen beleven.


Binnenkort een Ajax variant? In Frankrijk is het blijkbaar wat minder gevoelig...

4 opmerkingen:

Carel zei

Je zit toch niet in Jerusalem, ineens? En loop je dan zomaar binnen bij zo'n party of ben je netjes uitgenodigd. However, beankt voor de les over het Purimfeest.

trudi zei

Interessant! Nooit geweten dat daar maskers bij te pas kwamen. Hebben die nog een diepere betekenis?

MvB - VdP -VdG zei

@Carel

De laatste keer dat ik het uit het raam keek was het hier inderdaad niet Jeruzalem. Maar aan de andere kant, het is Amerika dus je weet maar nooit... ;)

Vanzelfsprekend was ik natuurlijk niet aan het partycrashen en was ik netjes uitgenodigd. Ik zou niet durven... :)

@Trudi
Het is een gebruik om met Purim een kostuum en/of masker op te zetten. Waar dat gebruik precies vandaan komt weet ik niet, ik zou zeggen; google er eens op los. :)

Anoniem zei

nog nooit van gehoord! blijkt wel weer je kunt altijd wat leren. Nu nog onthouden Hmmmm Purimfeesten.