zaterdag 24 januari 2009

"It's a small world, but I wouldn't want to paint it..."


Even een klein sprongetje door de tijd. De eerste dagen zijn voor mij weliswaar erg leuk geweest, maar voor mij niet bijzonder boeiend om over te schrijven. Iets met introductiedagen, stad leren kennen, colleges volgen en dat soort werk.

Wat dan weer wel het daglicht van het blog kan verdragen was het bezoekje aan het zogenaamde MoMA. De mensen die net op dat linkje klikten weten het al: The Museum of Modern Art. Gisteren (vrijdag 23 januari dus) gingen we met een groepje richting dit schijnbaar onovertroffen en wereldberoemde museum. Een fatsoenlijk toeristisch bezoek kan natuurlijk niet op een lege maag dus werd er eerst even geluncht in een tent die zich 'The Volstead' pleegt te noemen. Voor de geinteresseerden: 125 E. 54th St. NYC. Vanzelfsprekend kregen we een meer dan Amerikaanse portie, maar de helft die ik naar binnen kreeg was dan ook zeer zeker binnen te houden. 'Degelijke units' zouden sommige mensen zeggen.

Daarna dus het MoMA in en dat is op vrijdag vanaf een uurtje of vier helemaal gratis. Dat is dus alvast 20 dollar in de broekzak. Ik ga niet veel zeggen over het museum, het is gewoon vet. Pollock, Mondriaan, Liechtenstein, Matisse. Gewoon vet.

Wat minstens even vet, of op zijn minst bizar is, was echter het volgende. New York is een stad met miljoenen inwoners (acht ofzo?). Maar we waren nog geen half uur in het MoMA of daar lopen opeens G. en B. uit Amsterdam in de gang ons tegemoet. Andere kant van de wereld en daar zie je elkaar opeens. It's a small world...

Maar hij wordt stiekem nog een beetje 'smaller'. Ongeveer een uur later hoor ik namelijk opeens wat Nederlands geleuter achter me, en ja hoor het was een ander iemand uit Amsterdam. Een voormalige buurjongen van de Stavangerweg. Het moet niet heel veel weirder worden...

Maar ja hoor. Weer een uur later staan we in de rij voor het restaurant en zie ik opeens achter mij in de rij Anne J. en Chagall aanschuiven. Ze waren even een weekje op vakantie in New York...

Ik houd niet zo van clichés, maar soms zijn ze gewoon waar en kan je ze beter omschrijven als 'wegens succes herhaald'. Kortom: It's a small world.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi T. met T. Wat betekent vdG.? Mooi verhaal. Leuk geschreven. groetjes en tot horens.

Anoniem zei

Hallo Martijn, leuk om je verhalen te lezen. Misschien hoor je ooit gr. J zomaar achter je in New York! Dit was mijn derde en voorlopig laatste poging om te reageren....Groetjes, gr J.

Unknown zei

Van de Peppellll!! Hier een bericht uit het mooiste stukje Nederland, genaamd Brabant! Vet bizar verhaal. New York lijkt zowaar weer een Nederlandse kolonie, of beter gezegd een UvAkolonie! Veel plezier nog verder! x

Evelien zei

in je titel staat 55th av. die bestaat niet. althans, niet daar waar jij 'm bedoelt.

Anoniem zei

Eef, doe eens lezen kijken doen. Er staat '55 Fifth Avenue at 12th Street'. Dus huisnummertje 55 op het vijfde avenuetje. Volgens mij is het helemaal check. :)

Anoniem zei

en schilderen is zo leuk! Carel

Evelien zei

oh ja. creck.